سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
مستایا میعادگاه غولهای اسپانیا در کوپا دل ری

 تیمهای بارسلونا و رئال مادرید در فینال کوپا دل ری در ورزشگاه مستایا مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. رقابتی که اگر در سالهای قبل برای دو تیم چندان اهمیتی نداشت، امسال اعتبار ویژه‌ای دارد، چرا که تیم برتر علاوه بر رسیدن به جام قهرمانی، حریف سنتی را هم از پیش رو برداشته است.


دو تیم برای دیدار چهارشنبه شب انگیزه‌های فراوانی دارند. رئال مادرید که در شش بازی اخیر خود مقابل بارسلونا 5 شکست و یک تساوی را ثبت کرده،‌ قصد دارد با یک تیر دو نشان بزند؛ رسیدن به اولین جام قهرمانی پس از دو سال و مصادف شدن این رخداد با شکست بارسلونا می تواند بهترین اتفاق ممکن برای کهکشانی‌ها باشد.


در سوی مقابل گواردیولا که از زمان حضورش روی نیمکت بارسلونا مقابل رئال مادرید شکست نخورده، قصد دارد همچنان به روند موفقیت آمیز خود ادامه دهد. رسیدن به ششمین پیروزی و قهرمانی در جام حذفی، آخرین میدانی است که گواردیولا در رقابتهای داخلی باید همتای پرتغالی‌اش را از پای در بیاورد. چرا که در لالیگا یک پیروزی و یک تساوی به دست آورده و پرونده‌ی لالیگا با توجه به فاصله‌ی هشت امتیازی بین دو تیم تا حد زیادی بسته شده و شاید تنها اتفاق‌های خاص فوتبال بتواند معجزه‌ای برای پایتخت نشینان اسپانیا رقم بزند.


دیدار پایانی جام حذفی از جهت دیگری هم حائز اهمیت است؛ چرا که این پایان کار دو تیم نخواهد بود و یک هفته بعد دو دیدار دیگر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا انتظارشان را می کشد. برنده فینال جام حذفی از شرایط روانی بهتری برخوردار خواهد بود.


غول‌های فوتبال اسپانیا در این فصل دو بار به مصاف هم رفته اند که هر دو در لالیگا بوده است. در دیدار رفت بارسلونا با 5 گل میهمانش را در هم شکست. در بازی برگشت، بارسلونای محتاط، پس از رسیدن به گل برتری بازی همیشگی‌اش را انجام نداد و برای گل های بیشتر حمله نکرد و با گل دیرهنگام رونالدو مجازات هم شد تا روند پیروزیهای پیاپی بارسلونا مقابل رئال مادرید قطع شود.


رئال مادرید برای رسیدن به دیدار پایانی مسیر به مراتب دشوارتری را نسبت به بارسلونا طی کرد. مورسیا، لوانته، آتلتیکومادرید و سویا حریفانی بودند که به ترتیب پنج، هشت، چهار و سه بار دروازه‌شان مقابل سپیدپوشان فرو ریخت. بارسلونا هم در طرف دیگر جدول تیم‌های نه چندان مطرح کئوتا، رئال بتیس و آلمریا را از پیش رو برداشت و تنها یک دیدار دشوار مقابل آتلتیکو بیلبائو داشت که البته به لطف گل زده در خانه‌ی حریف پیروز خارج شد.


نگاهی به تاریخچه کوپا دل ری نشان می دهد که تیم کاتالانی در این رقابتها بسیار موفق‌تر عمل کرده است. آبی - اناری‌ها با 25 بار قهرمانی بهترین تیم جام حذفی بوده‌اند. در سوی مقابل رئال مادرید با 17 قهرمانی حتی در جایگاه دوم هم قرار ندارد و آتلتیکو بیلبائو را بالاتر از خود می بیند.


آخرین قهرمانی بارسلونا به سال 2009 برمی گردد. سالی که برای شاگردان گواردیولا بسیار باشکوه بود و به فتح تمام جام‌ها در تمام رقابت‌ها انجامید. این تنها قهرمانی بارسلونا در هزاره‌ی سوم میلادی بود. رئال مادرید در این زمینه وضعیتش به مراتب بدتر است. هیچ یک از بازیکنان کنونی رئال مادرید در آخرین قهرمانی این تیم در سال 1993 نه تنها در تیم حضور نداشته‌اند، بلکه حتی وارد دنیای فوتبال هم نشده بودند.


نگاهی به گذشته کوپا دل ری از یک جهت دیگر می تواند به سود بارسلونا باشد. بارسلونا در فینال جام حذفی بسیار موفق بوده است. در حالی که رئال مادرید حتی بیشتر از بارسلونا به فینال رسیده، اما از 36 حضور در دیدار پایانی تنها 17 قهرمانی دارد و 19 بار ناکام بوده است. بارسلونا با دو حضور کمتر (34 بار) 25 قهرمانی دارد و تنها 9 بار در رسیدن به جام قهرمانی ناکام بوده است.


رئال مادرید برای دیدار پایانی جام حذفی آلبیول را به دلیل دریافت کارت قرمز در دیدار برگشت لالیگا در اختیار ندارد. کاپیتان تیم بارسلونا اما با وجود مصدومیت، در آخرین تمرین تیمش شرکت کرد. آبیدال هم پس از جراحی تومور کبد سرانجام در سیوداد اسپورتیوو (زمین تمرین بارسلونا) پا به توپ شده است.


قهرمانی در جام حذفی برای مورینیو اهمیت بیشتری دارد، چرا که امیدهایش در لالیگا تا حد زیادی رنگ باخته و علاوه بر این هواداران مادریدی پس از سه سال تشنه قهرمانی هستند. در سوی مقابل گواردیولا هم با وجود این که قهرمانی در لالیگا را در کیسه دارد و دو بازی مهم دیگر در لیگ قهرمانان اروپا پیش روی اوست، نمی تواند احتیاط را چاشنی کار کند، چرا که هواداران متعصب بارسلونا شاید بتوانند ناکامی در فینال جام حذفی و نایب قهرمانی را تحمل کنند، اما شکست مقابل رئال مادرید را هرگز برنمی تابند.


بارسلونا فصل گذشته مقابل سویا شکست خورد و ار گردونه رقابتها کنار رفت. رئال مادرید اما شکست بدتری پذیرفت و مقابل تیم دسته سومی آلکورکون با 4 گل تن به شکست داد.

 


|+| نوشته شده توسط در سه شنبه 90/1/30 و ساعت 6:39 عصر | نظر